![]() | Při představení modelu obrysnice jsme slíbili, že se k této problematice vrátíme ještě samostatným článkem. Jak jsme si již řekli, obrysnice slouží na skutečné železnici ke kontrole obrysu vozů. Co je to ale vlastně obrys vozidla ? Proč je tak důležitá jeho kontrola ? A jak souvisí obrys s průjezdným průřezem ? Na tyto otázky se zde pokusíme stručně odpovědět. |
prostor pro průjezd vozidel. Průjezdný průžez si tedy můžeme představit jako neviditelný tunel, jímž mohou vozidla volně projíždět. Vše okolo trati, tedy například budovy, nástupiště, návěstidla, stožáry, stromy a další, musí být jakoby za zdí pomyslného tunelu, a nic z nich nesmí přečnívat skrz jeho neviditelnou zeď do něj. Dodržováním obrysu vozidel a průjezdného průřezu je zabezpečeno to, že za žádných ( normálních ) okolností nemůže dojít ke kolizi jedoucích vozidel s ničím podél trati. Nemůže se tedy stát, že by např. schůdky osobních vozů "drhly" o kraj nástupiště, že by lokomotiva porážela návěstidla, a podobně. |
Obrys lokomotiv, tendrů a motorových vozů s rozchodem 1435 mm u ČSD určuje ( resp. určovala, a dále se dozvíme proč ) norma ČSN 28 0329, pro vozy je to pak norma ČSN 28 0330. Obrys pro vozy pro mezinárodní přepravu norma ČSN 28 0331. Kolejová vozidla, splňující tyto normy mohly bát provozovány na tratích, splňujících průjezdný průřez dle normy ČSN 28 0315. Tento průjezdný průřez se nazýval jako tzv. základní - Pz. Z něj byl ještě odvozen průřez Pe - průhezdný průřez pro elektrifikované tratě. Poznámka : před zavedením těchto norem byl tento průřez určen PTPŽ - pravidla technického provozu železnic. V roce 1957 mezinárodní technická komise doporučila zavést členským zemím sdružení SMPS/SMGS *) nový průjezdný průřez a nový obrys vozidel. U ČSD byl tento zaveden rozkazem MD pod č.j. D 1302/57 dne 24.7.1957. |
![]() | ![]() |
---Klikni pro větší obrázek--- | ---Klikni pro větší obrázek--- |
V první etapě musely ČSD umožnit průjezd vozidel s obrysem označeným 0-VM. To se dělo úpravou stávajícího průjezdného průřezu Pz a Pe. Ve druhé etapě byl zaveden obrys vozidel 1-VM, kterému odpovídá nový průjezdný průřez 1-SM. Průjezdný průřez 1-SM ( resp. 1-SMe pro elektrifikované tratě ) se především přednostně zaváděl na hlavních tratích, provozně nejdůležitějších a mezinárodních tratích, např. Čierna nad Tisou - Žilina - Olomouc - Praha ( přes Bohumín i Půchov ), Praha - Ústí n.L. - Děčín, Kolín - Nymburk - Ústí n.L. Střekov - Ústí n.L. západ - Chomutov - Karlovy Vary - Cheb. Postupně se zaváděl všeobecně na celé síti. Současně tedy platily oba průřezy. Průjezdné průřezy Pz a Pe se upravovaly na 0-VM, vybrané tratě ( viz. výše ) se předělaly rovnou pro obrys 1-VM, tedy na průřez 1-SM, určité dovolené odchylky stávajícího stavu vůči 1-SM se tolerovaly, nové stavby byly v 1-SM. V současné době se používají již další nové průjezná průřezy a obrysy vozidel, které určuje norma ČSN 73 6320 - Průjezdné průřezy na drahách celostátních, drahách regionálních a vleckach normálního rozchodu. Tato norma určuje průjezdné průřezy, které se odvozují od vztažných obrysů kinematických obrysů pro vozidla GB, GC a GCD a označují se stejnou zkratkou. Průjezdné průřezy podle této normy platí na tratích s rychlostí do 200 km/h. |
![]() | ![]() |
---Klikni pro větší obrázek--- | ---Klikni pro větší obrázek--- |
Kromě těchto uvedených průjezdných průřezů, z nichž některý má ještě několik variant ( například viz. písmena A,B,C,D,E,F, atd. u Pz ), pro různé stavby vedle kolejí, existují samozřejmě ještě průjezdné průřezy definované pro úzkorozchodné dráhy. Např. pro rozchod 1000 mm je průjezdný průřez a obrys vozidla určen normou ČSN 28 0328, pro rozchod 760 mm to je ČSN 28 0326, atd. Všechny průjezdné průřezy se také v závislosti na poloměru oblouku rozšiřují. Pro stavbu mostů, tunelů, nástupišť platí dále zvláštní normy a předpisy ( ČSN 73 6201, 73 7508, 73 4959 ). V obloucích s převýšeným vnějším kolejnicovým pásem se musí dbát na naklonění polohy průjezdého průřezu, atd. atd. atd. Je toho opravdu mnoho, a sepsat vše, to by přesáhlo možnosti a účel tohoto článku. Vážným zájemcům můžeme doporučit studium odborné literatury, její seznam je uveden na konci článku. Rozhodně se však jedná o zajímavou problematiku. *) SMPS - Soglašenie o meždunarodnom passažirskom soobščenii - Dohoda o mezinárodní přepravě cestujících byla uzavřena 6.prosince 1950. Nejprve byla charakterizována zkratkou MPS, od roku 1954 se používá označení SMPS. Dohodou jsou určeny podmínky přímé mezinárodní železniční přepravy cestujících, cestovních zavazadel a spěšnin mezi členskými státy zemí socialistického společenství. Dohoda platí i pro kombinovanou dopravu železnice-lodě a pro lodní společnosti. SMGS - Soglašenie o meždunarodnom gruzovom soobščenii - Dohoda o mezinárodní železniční přepravě zboží byla uzavřena 6.prosince 1950. Nejprve se používala zkratka MGS, od roku 1954 se používá označení SMPS. Dohodou je upravena přímá mezinárodní přeprava zboží mezi členskými státy zemí socialistického společenství. Použitá literatura : - Rukovět železničního svršku, Dr. Ing. Gustav Kasík a kolektiv, Dopravní nakladatelství, Praha 1957 - Stručná rukověť železničního svršku ČSD, Dr. Ing. Gustav Kasík a kolektiv, Nadas, Praha 1964 - Prostorová úprava u kolejí s průjezdným průřezem 1-SM, ing. Valdemar Grešík, SÚD, 1962 - Bezpečná práce v železniční dopravě, Jaroslav Koutný, Práce, Praha 1962 - Časopis železničář, 1979/14 ( význam zkratek SMPS/SMGS ) Technická poznámka : Náhledy obrysů vozidel a průjezdných průřezů jsou pouze orientační a slouží pro hrubou představu jejich tvaru. Přesné rozměry a tvary získáte z obrázků originální velikosti a originálního tvaru po kliknutí na náhled. Kvalitní obrázek obrysu vozidla nebo průjezdného průřezu se otevře v novém okně. Velikost cca 1100 x 1200 pix v GIF, od cca 20-ti do cca 70-ti kB. |