Nebojte se lept

Nebojte se leptů (08)

Pájení leptů
Pájení leptů nemusí být tak složité, jak by se mohlo na první pohled zdát.





Je potřeba mít kvalitní vybavení, trpělivost a trochu odvahy.
Pro pájení je potřeba Neutrální pájecí kapalina.

Pájecí kapalina

Cínová pájka.

Cínová pájka

Plynový hořák s regulací plamene.

Plynový hořák

Mikropájecí stanici s plynulou regulací výkonu 100W.

Pájecí stanice

Výměnné hroty pájecího pera.

Pájecí hroty

Ve všech dalších ukázkách je použit mosazný plech 0,3mm ze stavebnice Zbrojení naftou Pečky H0.

Pokud potřebujeme provést ohyb velkých dílů, je vhodné díl vyžíhat. Mosaz změkne a ohýbání je pak mnohem snazší. K vyžíhání použijeme plynový hořák. U malých dílů je potřeba dávat pozor. Tenké části se v plamenu roztaví a shoří, nebo se "přepálí" a díl se při pokusu o ohnutí rozpadne.

Po naohýbání dílu přistoupíme k samotnému pájení. Podle velikosti zvolíme mikropáječku, nebo plynový hořák. Na díly naneseme pájecí kapalinu a hrotem páječky spájíme. Teplotu hrotu volíme podle velikosti dílu. Pro střední díly je ideáln? teplota hrotu 320 st.C. Pro větší díly teplotu zvýšíme, ale jen do určité meze. Pak je vhodnější použít plynový hořák.

Pokud použijeme plynový hořák, je potřeba dbát maximální opatrnosti. Teplota plamene může dosahovat až 1200st.C a sálavým teplem si popálíme prsty i na vzdálenost pinzety přidržující díly. Snaříme se plamen směřovat vždy od sebe.
Použití hořáku chce již nějakou zkušenost. Samotné spájení proběhne po rozehřátí dílů velmi rychle. Pájení by mělo probíhnout rychle a intenzivně a pak ihned chladit.Intenzita by neměla vést k přepálení cínové pájky. Pokud je tekutá pájka lesklá, je to dobré. Ve chvíli kdy pájka zmatní je pozdě. Při pomalém a dlouhém prohřívání hrozí, že se nám již sletovaná sestava rozpadne. Než se pustíte do pájení hořákem, určitě to natrénujte na nějakých zbytcích plechů. Většinou budete mít jen jeden pokus!

Před samotným pájením je vhodné díly předem pocínovat.

Pájení připravených dílů.

Vrcholným majstrštykem je pájení na tvrdo stříbrnou pájkou.
Budeme potřebovat tavidlo, stříbrnou pájku a miniautogen.

Tavidlo

Díly potřeme tavidlem, mikrohořákem prohřejeme a stříbrnou pájkou spájíme.



| Autor: eleznin modely | Vydno dne 07. 07. 2013 | 13577 peten | Informan e-mailVytisknout lnek
Hlavn menu
Vyhledvn

Vyhledat text

Extern odkazy
Novinky
29.10.2012: Vrtac ablona HO Bp
Vrtac ablona k dispozici na e-shopu. Vechny souvisejc lnky zkompletovny.

01.10.2012: Nov e-shop sputn
Nyn je ji mon objednvat prostednictvnm novho e-shopu.

02.06.2012: Kolejov vha TT opt k dispozici
Od te je mon opt objednvat Kolejovou vhu v mtku TT.

20.02.2012: Nefunkn e-shop
Vzhledem k zmn na hostingovm serveru dolo k nefunknosti e-shopu. Do doby zprovoznn nov aplikace objednvejte prosm prostednictvm e-mailu.

06.02.2012: Norimberk 2012
Krtk report a fotogalerie z veletrhu v Norimberku.

20.11.2011: Ndran zchodky Litovel
Nov model ve velikosti HO je k dispozici. Pozor, poet kus prvn pedvnon srie je omezen.

Tento web site byl vytvoen prostednictvm phpRS - redaknho systmu napsanho v PHP jazyce. Na tto strnce pouit nzvy programovch produkt, firem apod. mohou bt ochrannmi znmkami nebo registrovanmi ochrannmi znmkami pslunch vlastnk.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server