Nebojte se leptů

Nebojte se leptů (08)

Pájení leptů
Pájení leptů nemusí být tak složité, jak by se mohlo na první pohled zdát.





Je potřeba mít kvalitní vybavení, trpělivost a trochu odvahy.
Propájení je potřeba Neutrální pájecí kapalina.

Pájecí kapalina

Cínová pájka.

Cínová pájka

Plynový hořák s regulací plamene.

Plynový hořák

Mikropájecí stanici s plynulou regulací výkonu 100W.

Pájecí stanice

Výměnné hroty pájecího pera.

Pájecí hroty

Ve všech dalších ukázkách je použit mosazný plech 0,3mm ze stavebnice Zbrojení naftou Pečky H0.

Pokud potřebujeme provést ohyb velkých dílů, je vhodné díl vyžíhat. Mosaz změkne a ohýbání je pak mnohem snažší. K vyžíhání použijeme plynový hořák. U malých dílů je potřeba dávat pozor. Tenké části se v plamenu roztaví a shoří, nebo se "přepálí" a díl se při pokusu o ohnutí rozpadne.

Po naohýbání dílu přistoupíme k samotnému pájení. Podle velikosti zvolíme mikropáječku, nebo plynový hořák. Na díly naneseme pájecí kapalinu a hrotem páječky spájíme. Teplotu hrotu volíme podle velikosti dílu. Pro střední díly je ideální teplota hrotu 320 st.C. Pro větší díly teplotu zvýšíme, ale jen do určité meze. Pak je vhodnější použít plynový hořák.

Pokud použijeme plynový hořák, je potřeba dbát maximální opatrnosti. Teplota plamene může dosahovat až 1200st.C a sálavým teplem si popálíme prsty i na vzdálenost pinzety přidržující díly. Snažíme se plamen směřovat vždy od sebe.
Použití hořáku chce již nějakou zkušenost. Samotné spájení proběhne po rozehřátí dílů velmi rychle. Pájení by mělo proběhnout rychle a intenzivně a pak ihned chladit.Intenzita by neměla vést k přepálení cínové pájky. Pokud je tekutá pájka lesklá, je to dobré. Ve chvíli kdy pájka zmatní je pozdě. Při pomalém a dlouhém prohřívání hrozí, že se nám již sletovaná sestava rozpadne. Něž se pustíte do pájení hořákem, určitě to natrénujte na nějakých zbytcích plechů. Většinou budete mít jen jeden pokus!

Před samotným pájením je vhodné díly předem pocínovat.

Pájení připravených dílů.

Vrcholným majstrštykem je pájení na tvrdo stříbrnou pájkou.
Budeme potřebovat tavidlo, stříbrnou pájku a miniautogen.

Tavidlo

Díly potřeme tavidlem, mikrohořákem prohřejeme a stříbrnou pájkou spájíme.



| Autor: Železniční modely | Vydáno dne 07. 07. 2013 | 7436 přečtení | Informační e-mailVytisknout článek
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Externí odkazy
Novinky
29.10.2012: Vrtací šablona HO Bp
Vrtací šablona k dispozici na e-shopu. Všechny související články zkompletovány.

01.10.2012: Nový e-shop spuštěn
Nyní je již možné objednávat prostřednictvním nového e-shopu.

02.06.2012: Kolejová váha TT opět k dispozici
Od teď je možné opět objednávat Kolejovou váhu v měřítku TT.

20.02.2012: Nefunkční e-shop
Vzhledem k změně na hostingovém serveru došlo k nefunkčnosti e-shopu. Do doby zprovoznění nové aplikace objednávejte prosím prostřednictvím e-mailu.

06.02.2012: Norimberk 2012
Krátká reportáž a fotogalerie z veletrhu v Norimberku.

20.11.2011: Nádražní záchodky Litovel
Nový model ve velikosti HO je k dispozici. Pozor, počet kusů první předvánoční série je omezený.

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server